De tweedesessie van het Vanguard traject in Haarlem Noord stond in het teken van het verder onderzoeken van de 'klant-vraag', onderzoek naar ' hoe stroomt het werk door de organisatie' en 'hoe goed doen we het '.
Om de klant-vraag goed in beeld te krijgen heeft het team de beschikking gekregen over de opgenomen gesprekken van het LTP van één week. In koppels van twee wordt steeds een paar uur uitgeluisterd. Dit blijven we doen tot een patroon van vragen zichtbaar gaat worden.
Om de doorstroom van het werk in beeld te krijgen is het proces van aangifte en de internet-aangifte eens onder de loep genomen. Zeker bij het bekijken van de internet aangifte was men verrast over de hoeveelheid werk die dit voort de organisatie oplevert en de grote hoeveelheid aan verspilling in dit proces. Ook bij het bekijken van verschillende dossiers en het volgen van 'meldingen' door de organisatie kon de conclusie getrokken worden dat een aanzienlijk deel van het veelvoorkomende werk van de politie geen toegevoegde waarde heeft aan de bedoeling van de organisatie.
In het onderzoek naar 'hoe goed doen we het' vond het team 53 indicatoren waarop gemeten wordt en die gebruikt kunnen worden voor verantwoordingsgesprekken. Van deze 53 zijn er maar een paar die iets zeggen over 'hoe goed we het doen'. Deze laatste komen uit de veiligheids- en leefbaarheidsmonitor. Helaas wordt die in Haarlem maar eens in de vier jaar gehouden en stamde de meest recente onderzoekscijfers uit 2007!
Tot slot enkele zinvolle opmerkingen ten aanzien van 'meten':
- Een vergelijking tussen 2 waarden is nooit absoluut
- Cijfers hebben geen betekenis zonder context
- Management rapportages staan vol met beperkte vergelijkingen
- Grafieken zijn toegankelijker dan tabellen
- De vraag is wat is de goede maat om te meten?
Jeanine Nas
Geen opmerkingen:
Een reactie posten